Izmenjen zakon i žičarama
Na dnevnom redu novog zasedanja Skupštine Srbije, koje počinje u četvrtak, nalazi se i predlog izmena i dopuna Zakona o žičarama za transport lica.
Javila se potreba za novim odredbama, izmenama, preciziranjima, ali i da se ovaj zakon usaglasi sa propisima Evropske unije.
„Strategija Republike Srbije je članstvo u Evropskoj uniji, što obavezuje na usklađivanje nacionalnih
propisa sa propisima Evropske unije, a sa druge strane Direktiva 2000/9/ЕЗ je unela nov pristup žičarama uvođenjem tehničkih, pravnih i ekonomskih novina u ovu oblast, koji je trebalo transponovati u naš pravni sistem i propisati administrativni okvir za oblast žičara jer on do tada nije postojao“, navedeno je u obrazloženju izmena i dopuna Zakona o žičarama.
Predlagač traži da se izmene usvoje po hitnom postupku i navodi da je „neophodno da izmene i dopune Zakona stupe na snagu što pre, kako bi se omogućilo efikasno sprovođenje izdavanja javnih isprava koje potvrđuju ishode primena tehničkih uslova i zahteva za rad žičara za transport lica, kao što je Odobrenje za rad žičare“
„Izdavanje ovih javnih isprava je važno za sve postojeće žičare za transport lica, kao i na one koje su u postupku izgradnje, rekonstrukcijeili u postupku usklađivanja sa izmenama i dopunama propisa kojima se uređuje planiranje i izgradnja objekata. Od izuzetne je važnosti da se bezbednost objekta ‘ugrađuje’ kroz tehničku dokumentaciju koja prethodi izdavanju građevinske dozvole, a potvrđuje se izdavanjem upotrebne dozvole. Jedan od krucijalnih članova postojećeg Zakona, čijom nedorečenošću do sada nije bilo moguće sprovesti dosadašnji zakon, bile su upravo i odredbe člana 37. koje se tiču stručnog pregleda žičare za transport lica, kao preduslova izdavanja Odobrenja za rad žičare“, piše u obrazloženju predloženih izmena i dopuna Zakona.
U predloženim izmenama menjaju se i dopunjuju određeni članovi, odnosno stavovi.
Tako se u članu 7. menja stav 4. i sada glasi: „Ministar bliže propisuje uslove za postrojenja žičare, stanice, stubove, temelje i drugu infrastrukturu“.
Menja se i član 8. i posle reči: „drugih žičara“ dodaju se reči: „i ako se trasa žičare nalazi u naseljenom mestu“.
Posle stava 1. dodaje se stav 2, koji glasi: „Ministar bliže propisuje uslove za trasu žičare iz stava 1. ovog člana“. A isto tako „ministar propisuje zahteve za trasu žičare“.
– BEZBEDNOSNI USLOVI ZA RAD ŽIČARE –
Kako bi žičare funkcionisale na bezbedan način, moraju da budu ispunjeni ovi uslovi:
1) užad moraju biti bezbedno postavljena i obezbeđena od iskliznuća;
2) moraju se poštovati granične vrednosti opterećenja užeta;
3) uređaj za priključivanje na uže mora se obezbediti od nenamernog otvaranja ili proklizavanja;
4) omogućiti kontrola užadi.
Ako se iskliznuće užadi ne može u potpunosti sprečiti, moraju se preduzeti mere koje obezbeđuju zadržavanje užadi, kao i zaustavljanje pogona žičare, pri čemu bezbednost lica ne može biti ugrožena.
Uže ne sme biti u upotrebi ako:
1) istekne propisani rok upotrebe;
2) se noseći presek užeta smanji ispod dozvoljene granice;
3) nisu obavljene sve propisane kontrole i radovi na užetu.
„Ministar bliže propisuje dimenzionisanje užadi, uslove za primenu užadi i održavanje užadi“, piše u predloženim izmenama i dopunama zakona, kao i to da „ministar propisuje širinu i visinu bezbednosnog pojasa s obzirom na tehničke karakteristike uređaja i druge zahteve“.
Stručni pregled žičare se obavlja jednom godišnje, nakon remonta, nakon ponovnog postavljanja žičare ili specifične vučne instalacije posle izmeštanja, a po potrebi i češće, u propisanom obimu.
Tim pregledom se utvrđuje da li je postrojenje žičare ili specifične vučne instalacije opremljeno i da li se održava u skladu sa važećim propisima i tehničkim uslovima koji se odnose na konstrukciju, opremu, održavanje i opremljenost propisanim uređajima.
– KO UPRAVLJA ŽIČAROM I USLOVI OBUKE –
Izvršni radnik mora da ima formalno obrazovanje čiji stepen zavisi od poslova koje obavlja, završen program stručne obuke i položen stručni ispit.
Tehničko odgovorno lice za žičaru i njegov zamenik moraju da završe program stručne obuke i položiti stručni ispit.
Stručna obuka se sastoji od praktičnog i teorijskog dela. Uslov za polaganje stručnog ispita je potvrda o pohađanju praktičnog i teorijskog dela obuke izdata od strane ovlašćenog lica za poslove stručnog osposobljavanja.
Izvršni radnik mora se stručno usavršavati, a njegovo znanje, u obimu značajnom za bezbednost saobraćaja, mora se redovno, a u propisanim slučajevima i vanredno proveravati.
Redovna provera stručne osposobljenosti izvršnog radnika mora se obavljati najmanje na svake tri godine, a nju sprovodi poslodavac, piše u predloženim izmenama zakona.
O položenom stručnom ispitu izdaje se uverenje, a o izdatim uverenjima ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja vodi evidenciju.
Stručni ispit i proveru znanja vrši Komisija koju imenuje ministar. Ministar propisuje program i sprovođenje stručnog ispita i stručne obuke, način stručnog usavršavanja, način provere znanja izvršnog radnika, formu i sadržinu uverenja, način i postupak izdavanja uverenja o položenom
stručnom ispitu.
„Poslodavac ne može da dozvoli obavljanje poslova izvršnom radniku, odnosno tehničkom odgovornom licu za žičaru i njegovom zameniku koji nema uverenje o položenom stručnom ispitu, kao i u slučaju da pri proveri znanja nije pokazao zadovoljavajuću stručnu osposobljenost“, piše u predloženim izmenama i dopunama zakona.
Autor: mondo.rs
Let me tell You a sad story ! There are no comments yet, but You can be first one to comment this article.
Write a comment