Modeli naplate ulaska u NP Kopaonik
Na Kopaoniku je u okviru prostorija Nacionalnog parka Kopaonik održan konsultativni sastanak pod nazivom “Naplata ulaska u Nacionalni park Kopaonik i mogući modeli naplate”.
Na sastanku su mogli da se čuju detalji predloga kao i mišljenja svih aktivnih učesnika koji su zaduženi za realizaciju planova vezanih za naplatu ulaska motornih vozila na teritoriju Nacionalnog parka Kopaonik. Sastanku su prisustvovali direktor Nacionalnog parka Kopaonik dr Bojan Milovanović sa saradnicima Predragom Šumarcem i Milenom Dišićem, predsednik opštine Brus Slobodan Vidojević, zamenik predsednika opštine Raška Ivan Vuković, predstavnik Skijališta Srbije Darko Jovanović, komandir policijske ispostave Kopaonik Vladimir Radisavljević i predstavnici hotelijera (MK Mountain Resort, HTP Putnik, JAT apartmani)
Još 2010. godine pokrenuta je inicijativa sa ciljem pronalaženja adekvatnog načina regulisanja naplate ulaska na područja Nacionalnih parkova u Srbiji. Ova inicijativa je prošla kroz zakonodavni okvir i to konkretno kroz:
- Zakon o zaštiti prirode
- Uredbu o bližim kriterijumima, načinu postupka obračuna i postupku naplate naknade za korišćenje zaštićenog područja
- Saglasnost na odluku o naknadama za korišćenje zaštićenog područja.
Kroz ova tri dokumenta zaokružen je zakonodavni okvir na osnovu kog je potrebno pronaći odgovarajući model naplate kao i pripremiti sve preduslove koji su potrebni da se sve sprovede u praksi.
Nakon iznesenih predloga naplate naknade za sva motorna vozila na teritoriju NP Kopaonik, koju je izneo direktor NP Kopaonik gospodin Bojan Milovanović sve uključene strane su dale svoje predloge i sugestije. Zajednički zaključak je da je ova naplata nešto što je pozitivno ali samo pod uslovom da se sredstva koja će se dobiti namenski utroše.
Kada su u pitanju krajnji korisnici, pre svega turisti koji posećuju Kopaonik, ono što je važno napomenuti jeMJedan od modela naplate su takođe i vinjete za ulazak koje bi pre svega koristile stanovništvu okolnih opština ali i vikendašima i vozilima koja poslovno posećuju Kopaonik. Ove vinjete bi mogle da imaju rok od mesec, par meseci ili godinu dana i omogućavaju neograničen broj ulazaka vozila na teritoriju NP Kopaonik u vreme na koje su izdate.
Najveći deo sredstava biće usmeren na očuvanje Kopaonika u ekološkom smislu kao kompaktne celine. Deo sredstava ostvarenih od naplate naknade će se trošiti između ostalog i na lične dohotke novozaposlenih radnika koji će raditi naplatu na četiri planirana ulaza u NP Kopaonik (Brzeće, Jošanička Banja, Kriva Reka i vikend naselje Treska).
Ovaj plan i program rada će i u toku same realizacije, koja se očekuje po završetku ove zimske sezone, biti moguće popravljati i korigovati u svakom smislu gde god se bude ukazala potreba za tim. – izjavio je direktor NP Kopaonik.
Izvor: T. Miljković, kopaonikonline.com
Važno je da se naplati ulaz ljudima u NP, ali izlaz fekalija iz smeštajnih kapaciteta koji se nalaze u NP se nikome ne naplaćuje. Sva g***a nesmetano plivaju rekom i idu u naselje čijim stanovnicima se naplaćuje da uđu u taj isti NP iz kojih dobijaju fekalije. I to je ekološki, to je ok, to je sasvim u redu i taj problem već više od 15 godina niko ne rešava. Ovo je tako jednostavno: napraviš drvene kućice na svim pristupnim (asfaltnim) putevima i uzimaš pare. Zauzvrat pustiš fekalije niz reku.
Kao što su države počele da naplaćuju sve i svašta, stvari koje bi delovalo van pameti naplaćivati pre samo nekoliko decenija, tako se i na nacionalne parkove gleda prvenstveno kao na još jedan mogući izvor para za državu, odnosno način da se naš teško stečeni novac lako slije u njihove džepove pod izgovorom naplate neke tobožnje isfabrikovane „usluge“. To je samo još jedna od stepenica u napredovanju ka naplati poreza na disanje.
Kad se registruje motorno vozilo paća se ekološka taksa, po litru goriva plaćamo zelenu akcizu, a parking na Kopaoniku se naplaćuje…
Naplata ulaza automobilima u ovim uslovima je cista hajducija. Prvo treba da se napravi gondola i obezbedi normalan parking u Brzecu i ostalim mestima. Inace skijao sam u sest skijalista u Alpima koja su ujedno i nacionalni parkovi i nigde se nije naplacivao ulaz. U Tinju je parking preskup u samom mestu ali zato je besplatan u podnoziju planine i postoje besplatni ski autobusi koji stalno cirkulisu. Znaci naplata ulaza je cisto otimanje para i nema nikakve veze sa ekologijom niti resavanjem bilo kog drugog problema.
A koji će biti model naplate za one koji uđu u NP šumskim putevima?